W przypadku skorzystania przez Kupującego uprzywilejowanego z prawa odstąpienia od umowy, Kupujący uprzywilejowany ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości Produktu będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania Produktu.
Odpowiedzialność Klienta może obejmować w szczególności brak możliwości wprowadzenia produktu do sprzedaży (m. in. ze względów higienicznych) jako produktu pełnowartościowego, a także koszty ponownego umieszczenia na Produkcie metek i elementów zabezpieczających oraz koszty przywrócenia Produktu do stanu umożliwiającego jego ponowne wprowadzenie do sprzedaży. Koszty obejmować mogą również koszty badania Produktu przez rzeczoznawcę i usunięcia wad stwierdzonych w wyniku takiego badania (w zakresie, w jakim wady te wynikają z korzystania przez Konsumenta z Produktu w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia jego charakteru, cech i funkcjonowania).
Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje Kupującemu uprzywilejowanemu m. in. w odniesieniu do umów:
(1) o świadczenie usług, jeżeli Sprzedawca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez Sprzedawcę utraci prawo odstąpienia od umowy;
(2) w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi Sprzedawca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
(3) w której przedmiotem świadczenia jest Produkt nieprefabrykowany, wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służący zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb;
(4) w której przedmiotem świadczenia jest Produkt ulegający szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia;
(5) w której przedmiotem świadczenia jest Produkt dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
(6) w której przedmiotem świadczenia są Produkty, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami;
Informacje dodatkowe
Zwrot produktu nie przysługuje na podstawie w/w art. 38 pkt. 5 ustawy o prawach konsumenta, tym samym złożone oświadczenie o odstąpieniu przez jest bezskuteczne. Wskazany przepis zakłada, że prawo konsumenckiego odstąpienia od umowy o którym mowa w ust. 27 ustawy, nie przysługuje, jeśli zostaną spełnione kumulatywnie dwie przesłanki: 1) rzecz została dostarczona w zapieczętowanym opakowaniu oraz 2) której po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych.
Kupujący uprzywilejowany swoim działaniem wyczerpuje przesłanki warunkujące utratę uprawnienia do odstąpienia od umowy na gruncie przepisów konsumenckich, w zakresie produktów, które były opakowane i/lub sczepione żyłką, uniemożliwiającą przymierzenie rzeczy bez jej rozerwania. Bezsporne jest, iż przedmioty tego rodzaju po otwarciu, a szczególnie przymierzeniu, nie nadają się do zwrócenia ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych. Zdanie to podzielono również w wykładni rozumienia przepisów unijnej dyrektywy na mocy której obowiązują w Polsce przepisy konsumenckie (C-681/17). Przewidziane wyłączenie ma na celu uchronienie innych, następnych konsumentów przed ponownym wprowadzaniem do obrotu (poprzez odstąpienie przez dotychczasowego nabywcę) przedmiotów, które nie powinny się w nim ponownie znaleźć ze względu na walory higieniczne i zdrowotne. Wyjątek ten ma szczególne znaczenie i jest uzasadniony względami natury społecznej, m.in. wymaganiami ochrony zdrowia publicznego (Ustawa o prawach konsumenta, red. B. Kaczmarek-Templin, P. Stec, D. Szostek, s .194). Celem przepisu jest przede wszystkim kontrola tego, czy produkt nie był używany, a jedynie oglądany w przypadku, gdyż skorzystanie z rzeczy może rodzić obawy na gruncie higienicznym czy zdrowotnym dla następnych nabywców. Zgodnie z opinią Rzecznika Generalnego HENRIKA SAUGMANDSGAARDA ØE przedstawioną w dniu 19 grudnia 2018 w sprawie przed TSUE - C-681/17 poświęconą wykładni dyrektywy unijnej na mocy której obowiązują w Polsce przepisy konsumenckie i późniejszym rozstrzygnięciem Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie, przyjęto rozgraniczenie, właśnie na przedmioty przeznaczone jedynie do typowego kontaktu z ciałem człowieka (jak bluzy, ubrania wierzchnie) poddające się zwrotowi i obciążające konsumenta jedynie w zakresie ewentualnego obniżenia ich wartości czy też kosztami czyszczenia, od rzeczy osobistych mających szczególne znaczenie ze względów higienicznych i zwrotom bezwzględnie niepodlegającym (C-681/17).